عمل لیزیک و خشکی چشم ناشی از التهاب و آسیب موقتی عصب‌های چشم

خشکی چشم

محققان به طور کامل نمی‌دانند چرا خشکی چشم بعد از لیزیک اتفاق می‌افتد، اما ایده‌هایی دارند. جراحی می‌تواند باعث آسیب عصب قرنیه شود. در طی این فرآیند، جراح، با حذف برخی از بافت زیر قرنیه، آن را تغییر می‌دهد. در این روند، جراح بعضی از عصب‌های قرنیه را می‌برد. این کار روی دید شما تاثیر نمی‌گذارد. اما ممکن است ارتباط بین قرنیه شما و غدد اشکی را از بین ببرد. این وضعیت معمولا به سرعت به حالت عادی بازمی‌گردد. یکی دیگر از علل احتمالی خشکی چشم، التهاب از جراحی است. همچنین شکل جدید قرنیه شما ممکن است باعث تغییر شیوه تعامل پلک با سطح چشم شود. این وضعیت ممکن است بر روی پلک زدن یا تولید اشک اثر بگذارد. و می‌تواند منجر به خشکی چشم شود. برای اکثر افراد، علائم خشکی چشم در ماه‌های بعد از عمل جراحی بسیار قابل توجه است. بیشتر آن‌ها می‌گویند که طی 6-12 ماه بهبود می ‌ابد. اشک مصنوعی و سایر روش‌های استاندارد برای خشکی چشم می‌تواند به خوبی بعد از لیزیک عمل کند. اگر علائم شما خفیف باشد، می‌توانید منتظر بمانید تا در طول مراجعات بعدی با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. اما در صورتی که احساس درد شدید دارشتید یا اگر بینایی یا علائم دیگر به جای بهتر شدن رو به بدتر شدن رفت، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

جراحی لیزیک شما به خوبی انجام شده و بینایی شما بسیار بهبود یافته است. اما چشمان شما خشک و دچار خارش است. تعجب نکنید. خشکی چشم رایج ترین عارضه برای لیزیک می‌باشد. حدود 95٪ از افراد علائم خشکی چشم را بلافاصله پس از عمل گزارش می‌دهند. اما خود لیزیک اغلب باعث خشکی چشم می‌شود. تقریبا نیم تا سه چهارم از افرادی که خشکی چشم را گزارش می‌دهند علائم آن را قبل از عمل جراحی داشته اند. خشکی چشم بعد از لیزیک معمولا در طول زمان بهتر می‌شود. اما در موارد نادر، لیزیک می‌تواند به منجر به خشکی چشم شدید و مزمن شود. اگر چه خشکی چشم دراز مدت نادر است، هیچ راهی برای پیش بینی اینکه آیا بعد از لیزیک دچار خشکی چشم می‌شوید یا اینکه چه مدتی علائمی ادامه می‌یابند، وجود ندارد. اما بعضی چیزها ممکن است احتمال خشکی چشم بعد از لیزیک را افزایش دهند: قبل از لیزیک، خشکی چشم داشته اید. خانم هستید. از تبار آسیایی هستید. از لنز استفاده می‌کنید. دیابت دارید. قبل از لیزیک خیلی نزدیک بین بوده اید و یا درجه بالایی از نقص بینایی را اصلاح کرده اید.

عارضه خشکی چشم پس از عمل لیزیک

عارضه لیزیک

خشکی چشم می‌تواند به علت ژنتیک، جراحی چشم و سایر عوامل ایجاد شود. جراحی چشم گاهی اوقات حساسیت اعصاب قرنیه را کاهش می‌دهد، که می‌تواند چشم شما را از شناخت نیاز به روان کردن قرنیه بازدارد و باعث ایجاد اشک کمتری می‌شود. فلاپ قرنیه که در لیزیک ایجاد می‌شود، باعث می‌گردد که این روش بیشتر از روش‌های تخریب سطح (به عنوان مثال PRK یا اپی- لیزیک سبب ایجاد این مشکل شود. خشکی چشم همیشه نتیجه لیزیک یا جراحی دیگر چشم نیست. بسیاری از افراد قبل از عمل لیزیک، چشم‌های خشکی دارند. برای مثال، استفاده از لنز تماسی، علت بسیار رایج خشکی چشم است. خشکی چشم بعد از جراحی اصلاح دید لیزیک شایع است. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از بیمارانی که تحت فرآیند لیزیک قرار می‌گیرند، درجه ای از خشکی چشم را پس از درمان تجربه می‌کنند، و گاهی علائم می‌توانند هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی بیشتر طول بکشد. اما برای دید همه جانبه روی مشکل، بسیاری از افرادی که به دنبال لیزیک هستند، دچار خشکی چشم می‌باشند. به عنوان مثال، کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند که گذاشتن لنز به خاطر خشکی چشم برایشان آزار دهنده است، ممکن است لیزیک را به عنوان یک راه جایگزین در نظر بگیرند، زیرا نمی‌خواهند از عینک استفاده کنند. خوشبختانه، غربالگری برای لیزیک منجر به پیشرفت در تشخیص و درمان خشکی چشم شده است. در حال حاضر، بسیاری از افرادی که مایل به تصحیح بینایی لیزری هستند، در صورتی که در مشاوره لیزیک مشکل خشکی چشم خود را مطرح کنند، شانس رفع این مشکل از پیش موجود را خواهند داشت.

لیزیک چگونه باعث خشکی چشم می‌شود?

عمل لیزیک

لیزیک باعث بریده شدن برخی از عصب‌های قرنیه می‌شود که حساسیت قرنیه را تا حدودی کاهش می‌دهد. در پاسخ به این وضعیت، چشم شما ممکن است نیاز به روانکاری کمتری را احساس کند، بدین ترتیب بدن شما اشک کمتری تولید می‌کند که سبب سندرم خشکی چشم می‌شود. خشکی چشم بعد از لیزیک می‌تواند باعث ناراحتی و نتایج بصری با کیفیت کمتر شود. به همین دلیل، امروزه بسیاری از جراحان چشم توصیه می‌کنند که از قطره‌های روان کننده چشم یا سایر روش‌های درمانی برای کمک به حفظ رطوبت چشم استفاده کنید. به عنوان یک اقدام احتیاطی، همچنین ممکن است قبل از عمل لیزیک، حتی اگر هیچ علامتی از خشکی چشم نداشته باشید، درمان‌هایی برای افزایش رطوبت چشم ارائه می‌شود. در برخی موارد که خشکی چشم باعث نگرانی زیادی می‌شود، روش‌های تصحیح بینایی که شامل ایجاد فلپ نازک روی سطح چشم نمی‌شود- مانند PRK - به جای لیزیک توصیه می‌شود.

غربالگری خشکی چشم برای بیماران تحت لیزیک

خشکی چشم

از آنجا که خشکی چشم می‌تواند بر نتیجه روش لیزیک شما تأثیر بگذارد، جراح شما ممکن است قبل از انجام عمل، آزمایش‌های غربالگری برای ارزیابی تولید و توزیع اشک و همچنین لایه اشک شما انجام دهد. این آزمایشات به جراح شما کمک خواهد کرد که تعیین کند آیا احتمال دارد پس از عمل جراحی به خشکی چشم دچار شوید. هم کیفیت و هم مقدار اشکی که تولید می‌کنید عواملی هستند که در ایجاد خشکی چشم مهم هستند، که همچنین می‌تواند بهبودی پس از عمل جراحی چشم را تحت تاثیر قرار دهد. از آن جایی که جراحان چشم در حال حاضر به طور فزاینده ای آگاهند که بهترین نتایج لیزیک ممکن است به کنترل خشکی چشم بستگی داشته باشد، احتمالا پیش از انجام فرآیند، تحت غربالگری قرار خواهید گرفت. آزمایش‌های مختلف برای تشخیص خشکی چشم عبارتند از:

• آزمون شیرمر: یک نوار نازک کاغذی زیر پلک پایین قرار داده می‌شود تا تولید اشک را اندازه گیری کند.
  • زمان ریزش اشک: قرار دادن مقدار کمی رنگ بر روی سطح چشم برای نظارت بر اینکه اشک‌ها چگونه توزیع می‌شوند و چه زمانی روی سطح چشم می‌ریزند.
  • تصویربرداری: کراتومترها یا سایر ابزارهایی که بدون لمس کردن سطح چشم، امکان مشاهده لایه اشکی را فراهم می‌کنند.
  • آزمایش MMP-9: برای انجام این یک آزمایش بدون درد، پزشک نمونه ای از اشک‌های شما را از داخل پلک پایین جمع آوری می‌کند. در عرض چند دقیقه، خواهید فهمید که آیا دارای سطح بالایی از پروتئین هستید که می‌تواند باعث خشکی چشم التهابی پس از لیزیک شود.

در حین ارزیابی شما به عنوان یک متقاضی احتمالی برای فرآیند لیزیک، جراح چشم ممکن است نیاز به این داشته باشد که تعیین کند آیا مشکلات زمینه ای دارید که ممکن است باعث ایجاد خشکی چشم شود.

چه کسی در معرض بیشترین خطر برای خشکی چشم پس از لیزیک قرار دارد?

تحقیقات نشان داده اند افرادی که دارای درجه بالایی از نزدیک بینی هستند نسبت به افرادی که قبل از عمل درجه نزدیک بینی کمتری دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به خشکی چشم پس از لیزیک قرار دارند. سایر علل سندرم خشکی چشم قبل یا بعد از لیزیک عبارتند از:

• سن: سن بالاتر، به ویژه اگر زن هستید و یا به سن یائسگی رسیده اید.
  • برخی از داروها: داروهای آلرژی (آنتی هیستامین‌ها)، بعضی داروهای خاص فشار خون و داروهای ضد افسردگی می‌توانند رطوبت چشم را کاهش دهند.
  • بیماری‌های خود ایمنی مانند سندرم شوگرن.
  • آب و هوا: آب و هوا یا محیط به صورت غیرمعمول خشک ، مانند اتاقی که بسیار گرم و یا تهویه شده است.
  • نزدیک بینی شدید: اگر نزدیک بینی شدید دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به خشکی چشم پس از لیزیک باشید، زیرا قرنیه شما باید در عمیق بیشتری تحت درمان قرار گیرد.
    حتی اگر در حال حاضر دچار خشکی چشم هستید، می‌توانید همچنان لیزیک انجام دهید، در صورتی که درمان‌هایی مانند قطره چشم تجویزی دریافت کنید. باز هم، داشتن خشکی چشم قبل از فرآیند لیزیک، به طور خودکار شما را از بین متقاضیان حذف نخواهد کرد. اما جراح چشم شما باید قبل از توصیه به انجام یک عمل، شدت وضعیت شما و امکان درمان موثر را در نظر بگیرد.

خشکی چشم بعد از لیزیک- شایع و قابل درمان

اگر بعد از عمل لیزیک دچار خشکی چشم شدید، شما تنها نیستید. خشکی چشم یک عارضه بسیار شایع لیزیک است که حدود 50 درصد از بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم معمولا خفیف هستند و به طور معمول طولانی مدت نیستند. با این حال، در برخی موارد خشکی چشم می‌تواند برای ماه‌ها یا سال‌ها ادامه یابد. علت این که بسیاری از افراد بعد از لیزیک خشک چشم را تجربه می‌کنند این است که ایجاد فلپ‌های قرنیه روی اعصابی که باعث تولید اشک می‌شود، تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، اگر شما مستعد ابتلا به خشکی چشم هستید، روش دیگری غیر از لیزیک ممکن است بهترین راه برای بهبود بینایی شما باشد، در حالی که خطر ابتلا به خشکی چشم را کاهش می‌دهد. تشخیص زودرس کلید جلوگیری از خشکی چشم است. با انجام آزمايشات توسط چشم پزشک، می‌توانید از این شرایط دشوار اجتناب کنید.

درمان خشکی چشم قبل و بعد از لیزیک

درمان خشکی چشم

حتی اگر قبلا خشکی چشم داشته باشید، جراحان لیزیک ممکن است قبل از لیزیک یا روش‌های دیگر به جای حذف شما از بین متقاضیان، درمان این مشکل را در نظر بگیرند. همچنین جراح چشم شما ممکن است برای پیشگیری از خشکی چشم قبل از عمل لیزیک به عنوان احتیاط شما را تحت درمان قرار دهدف حتی اگر تولید اشک شما طبیعی باشد. ممکن است به شما توصیه شود که چندین هفته قبل از عمل جراحی اصلاح بینایی خود برای بهبود لایه اشک از روغن زیتون یا روغن ماهی به صورت خوراکی استفاده کنید. همچنین ممکن است نیاز به استفاده از قطره‌های روان کننده چشم قبل و بعد از عمل لیزیک داشته باشید. جراح چشم همچنین ممکن است قطره‌های چشم تجویزی را توصیه کند تا التهاب را کاهش دهد و به بدن شما کمک کند تا اشک بیشتری تولید کند. سایر داروهای معمول خشکی چشم عبارتند از: شاخه‌های پانکتال که کانال‌های تخلیه اشک را برای افزایش رطوبت چشم مسدود می‌کند و داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها که به صورت قطره‌های چشم استفاده می‌شوند.

پیشگیری از خشکی چشم بعد از لیزیک

هنگامی که در طول ارزیابی خود به عنوان یک متقاضی مناسب، با جراح لیزیک خود ملاقات می‌کنید مطمئن شوید که همه علائم چشم که می‌تواند نشان دهنده مشکل خشکی چشم باشد مانند احساس یک جسمی خارجی یا تحریک چشم را ذکر کنید. حتی اشک ریختن بیش از حد می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما خشکی چشم دارید. افراد مسن تر، به ویژه کسانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، بعد از لیزیک، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به خشکی چشم هستند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های اسید چرب امگا 3 و خوردن غذای حاوی این چربی‌های خوب مانند ماهی قزل آلا می‌تواند به حفظ یک لایه اشک سالم کمک کند. نوشیدن مقدار زیادی آب نیز می‌تواند بدن - و چشمان شما – را به طور کامل هیدراته نگه دارد. همچنين اطمينان حاصل کنيد که با جراح ليزيک خود در مورد امکان ایجاد خشکی چشم پس از این فرآیند صحبت کنيد. بپرسید چه اقدامات خاصی باید در صورت بروز خشکی چشم جهت بازگرداندن لایه اشک چشم و راحت بودن تا زمان بهبودی کامل انجام شود؟ باز هم توجه داشته باشید که بسیاری از علائم خشکی چشم پس از عمل جراحی انکساری معمولا نسبتا خفیف هستند و در طول زمان برطرف می‌شوند. با این حال، برخی از بیماران لیزیک مشکلات جدی و مداوم خشکی چشم را گزارش می‌کنند.