انواع آسیب های قرنیه چشم و راه های درمان آن بر اساس شدت بیماری

انواع اسیب های قرنیه

سطح شفاف جلوی چشم قرنیه نام دارد که مستقیما در مقابل عنبیه و مردمک قرار گرفته است و اجازه می‌دهد نور به داخل چشم وارد شود. اگر از روبرو به چشم نگاه کنیم، پهنای قرنیه کمی از قد آن بیشتر است. این به این دلیل است که صلبیه (سفیدی چشم) کمی از بالا و پایین قرنیه قدامی را می‌پوشاند. معمولا قطر افقی قرنیه از روبرو حدود 12 میلیمتر و قطر عمودی 11 میلیمتر است. اما اگر از پشت نگاه کنید، قرنیه به صورت دایره ای با قطر یکسان حدود 11.7 میلیمتر مشاهده می‌شود. یعنی قرنیه به اندازه‌ی دو سوم یک سکه است. ضخامت مرکز قرنیه به طور متوسط ​​حدود 550 میکرون یا کمی بیشتر از نیم میلی متر است.

نور برای اینکه وارد چشم شود از قرنیه عبور می‌کند پس بهتر است با اصول مهمی در مورد این قسمت از چشم وجود دارد آشنا شوید. برخی شرایط و بیماری‌ها روی قرنیه چشم تاثیر می‌گذارند و باعث عفونت، درد و حتی از دست دادن بینایی می‌شوند. برای مراقبت از قرنیه خود باید به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید. اگر قرنیه شما به علت بیماری، عفونت یا آسیب صدمه ببیند، این آسیب وارد شده ممکن است بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد و مانع رسیدن نور به چشم یا باعث تغییر شکل نور شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت مطب دکتر اشراقی، فوق تخصص پلک، مجرای اشکی و حدقه، می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

مطب اصفهان :36274240-031  مطب تهران: 88713593-021 همراه: 09138387324

مشکلات قرنیه

برخی شرایط ممکن است روی قرنیه تأثیر بگذارد. از جمله مشکلات شایع قرنیه عبارتند از:

صدمات

قرنیه پس از آسیب یا خراش جزئی معمولا خود به خود بهبود پیدا می‌کند. آسیب عمیق‌تر باعث خراشیدگی قرنیه می‌شود و موجب تار شدن قرنیه می‌شود. اگر آسیب شدیدی به قرنیه وارد شود یا بیماری یا اختلال قرنیه داشته باشید، احتمالا موارد زیر را مشاهده خواهید کرد :

• درد چشم
  • حساسیت به نور
  • کاهش بینایی یا تاری دید
  • قرمزی یا التهاب چشم
  • سردرد، تهوع، خستگی

اگر این علائم را مشاهده کردید، به چشم پزشک مراجعه کنید.

آلرژی

شایع‌ترین آلرژی‌هایی که روی چشم تاثیر می‌گذارند، مربوط به گرده افشانی گل‌ها و گیاهان است، به ویژه زمانی که آب و هوا گرم و خشک باشد. علائم چشم عبارتند از قرمزی، خارش، اشک، سوزش، درد و ترشحات آبکی، البته این علائم برای مراجعه به چشم پزشک خیلی جدی نیستند. معمولا با استفاده از قطره چشمی ضد حساسیت آنتی هیستامین این علائم کاهش می‌یابد. آب و هوای بارانی و خنک‌تر، میزان گرده در هوا را کاهش می‌دهد و درد نیز تسکین پیدا می‌کند.

ارکوس سنیلیس(قوس پیری)

همانطور که سن افراد بالاتر می‌رود، حلقه سفیدی در اطراف قرنیه ایجاد می‌شود که آرکوس سنیلوس (قوس پیری) نامیده می‌شود، و شایع‌ترین تغییری است که به علت پیری در قرنیه به وجود می‌آید. قوس پیری معمولا با لبه شفاف قرنیه از هم جدا می‌‌شوند. حلقه سفید - شامل کلسترول و ترکیبات مرتبط با آن است – که خیلی قابل مشاهده یا تشخیص نیست.در افراد مسن، قوس قرنیه به طور کلی به سطح کلسترول خون ارتباطی ندارد. اما اگر کمتر از سن 40 سالگی اتفاق بیفتد، باید برای بررسی چربی خون(غلظت بالای چربی یا لیپید در خون) آزمایش خون انجام شود.

ساییدگی یا خراش قرنیه

خراشیدگی قرنیه خیلی دردناک است و ممکن است منجر به عفونت چشم شود.

تورم غدد پلکی

تورم غدد پلکی ناشی از رشد رشته‌های تار مانندی است که بر روی صلبیه خارجی چشم ایجاد می‌شوند و به تدریج به قرنیه چشم پیشروی می‌کنند و باعث تحریک، مشکلات بینایی و تغییر شکل چشم می‌شوند.

خشکی چشم

اگرچه به طور معمول خشکی چشم از غدد اشک و پلک‌ها شروع می‌شود، اما منجر به آسیب اپیتلیوم قرنیه(ساییدگی یا خراش قرنیه) می‌شود که باعث درد و ناراحتی چشم و اختلالات بینایی می‌شود.

زخم قرنیه

زخم قرنیه عفونت جدی و آبسه مانند قرنیه است که منجر به درد زیاد، زخم و از دست دادن بینایی می‌شود.

دیستروفی قرنيه

به ضعیف شدن یا تحلیل رفتن بافت دیستروفی گفته می‌شود. شایع‌ترین دیستروفی قرنیه - دیستروفی فوکس - روی اندوتلیوم قرنیه تاثیر می‌گذارد و باعث تورم قرنیه، تاری دید، حساسیت به نور و سایر مشکلات می‌شود.

عفونت کراتیت آکانتامبا

عفونت کراتیت آکانتامبا قرنیه بیماری جدی و دردناکی است و باعث درد و از دست دادن بینایی می‌شود.

کراتیت قارچی

یکی دیگر از عفونت‌های خطرناک قرنیه است (مانند کراتیت آکانتامبا) و افرادی که از لنز استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که عینک می‌زنند بیشتر در معرض خطر این عفونت هستند.

کراتوکونوس(قوز قرنیه)

به نازک شدن و تغییر شکل قرنیه قوز قرنیه گفته می‌شود که باعث بروز مشکلاتی برای بینایی فرد می‌شود و معمولا این مشکلات با عینک‌های معمولی یا لنز اصلاح نمی‌شوند. در برخی موارد، ممکن است مشکلات بینایی ناشی از کراتوکونوس با لنزهای تماسی یا هیبریدی اصلاح ‌شوند اما در موارد شدید ممکن است نیاز به پیوند قرنیه باشد.

اکتازی قرنیه

به نازک شدن و تغییر شکل قرنیه اکتازی قرنیه گفته می‌شود در واقع شبیه قوز قرنیه است و یکی از عوارض نادر جراحی لیزیک یا جراحی عیوب انکساری قرنیه به شمار می‌آید.

کراتیت(التهاب قرنیه)

کراتیت یا التهاب قرنیه گاهی اوقات پس از ورود باکتری یا قارچ به قرنیه و عفونت چشم رخ می‌دهد. این میکروارگانیسم‌ها پس از آسیب عمیق وارد چشم می‌شوند و باعث عفونت، التهاب و زخم قرنیه می‌شوند. اگر چه خیلی شایع نیست، اما ممکن است این نوع عفونت از آسیب لنزهای تماسی ایجاد شود.علائم التهاب قرنیه عبارتند از:

• درد شدید.
  • کاهش وضوح دید.
  • ترشحات قرنیه.

درمان معمولا با قطره‌ چشم آنتی بیوتیک یا ضد قارچی انجام می‌شود.

تبخال چشم

تبخال چشم نوعی عفونت ویروسی چشم است که ممکن چندین بار عود کند. علت اصلی آن ویروس هرپس سیمپلکس۱(HSV 1)است. این همان ویروسی است که باعث تبخال لب می‌شود، اما تبخال چشمی ممکن است از طریق رابطه جنسی ویروس هرپس سیمپلکس2(HSV 2) را منتقل کند و باعث ایجاد تبخال ناحیه تناسلی ‌شود. این ویروس موجب ایجاد تبخال بر روی سطح قرنیه می‌شود. با گذشت زمان، التهاب عمیق‌تر وارد قرنیه شده و گسترش می‌یابد. هیچ درمانی برای تبخال چشمی نیست، اما اغلب می‌توان با استفاده از داروهای ضد ویروسی آن را کنترل کرد.

هرپس زوستر (زونا)

زونا با عود ویروس آبله مرغان در افرادی که قبلا این بیماری را داشته‌اند, رخ می‌دهد. پس از مقابله با آبله مرغان، این ویروس معمولا به صورت غیر فعال در عصب‌های بدن باقی می‌ماند. بعد از آن شروع به حرکت در عصب می‌کند و قسمت‌های خاصی از بدن، مانند چشم را آلوده می‌کند. هرپس زوستر موجب بروز تاول یا ضایعات قرنیه، تب و درد رشته‌های عصبی می‌شود. ضایعات قرنیه معمولا خود به خود درمان می‌شوند، اما درمان ضد ویروسی می‌تواند به کوتاه‌تر شدن این دوره از بیماری کمک کند. برخی از بیماران بعد از زونا دچار التهاب مزمن قرنیه می‌شوند و نیاز به استفاده بلند مدت از قطره‌های چشمی پیدا می‌کنند، و در موارد نادر نیاز به جراحی دارند. زونای قرنیه برای هر کسی که در معرض ویروس آبله مرغان بوده ممکن است رخ دهد، اما افراد مسن‌تر (به ویژه کسانی که بیش از 65 سال سن دارند) و افراد با ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند. در صورت مشاهده هر گونه علائم زونا به دکتر خود مراجعه کنید.

علائم مشکلات قرنیه

واژه بیماری قرنیه معمولا به مشکلات متعددی که روی این بخش از چشم شما تاثیر می‌گذارد، گفته می‌شود. این مشکلات عبارتند از عفونت‌ها، از بین رفتن بافت و اختلالات دیگری که ممکن است به صورت ارثی از پدر و مادر خود دریافت کرده باشید. قرنیه معمولا پس از صدمات یا عفونت‌های جزئی خود به خود بهبود پیدا می‌کند. اما در طول فرایند بهبود، ممکن است شما نشانه‌هایی مانند موارد زیر را مشاهده کنید:

• تاری دید
  • ریزش اشک
  • قرمزی
  • حساسیت شدید به نور

البته گاهی اوقات این علائم همراه با مشکلات دیگر چشم پیش می‌آیند و نشان دهنده مسئله جدی‌تری هستند که نیاز به درمان خاص دارد. اگر این علائم را داشتید، به چشم پزشک مراجعه کنید.

چگونه متخصص چشم بیماری قرنیه را تشخیص می‌دهد؟

چگونه متخصص چشم بیماری قرنیه را تشخیص می‌دهد

چشم پزشک سابقه پزشکی فرد را بررسی می‌کند و چشم‌ها و پلک را به صورت دقیق معاینه می‌کند. قرنیه با استفاده از میکروسکوپ چراغ دار مخصوص معاینه چشم بررسی می‌شود. علاوه بر معاینه برای تشخیص دقیق‌تر نیاز به آزمایشات پزشکی دیگری از جمله توپوگرافی و کراتومتری (برای بررسی شکل قرنیه)، ضخامت سنج (برای اندازه گیری ضخامت قرنیه)، میکروسکوپ‌های تخصصی (تهیه تصاویر دقیق برای ارزیابی سلامت سلول‌های اندوتلیال، و یا برای شناسایی عوامل عفونی)، و ارزیابی فیلم اشک است. در بعضی از افراد، کشت ، بیوپسی یا آزمایش خون نیز لازم است.

چه درمان‌هایی برای بیماری‌های پیشرفته قرنیه وجود دارد؟

چه درمان‌هایی برای بیماری‌های پیشرفته قرنیه وجود دارد

جراحی لیزر

کراتکتومی فوتوتراپیوتیک (PTK)نوعی روش جراحی است که با استفاده از نورUV و تکنولوژی لیزر برای تغییر شکل و ترمیم قرنیه انجام می‌شود. PTK برای درمان ساییدگی و دیستروفی قرنیه، مانند دیستروفی الگوهای اثر انگشتی و دیستروفی غشای پایه استفاده می‌شود.PTK  پیوند یا جایگزینی قرنیه را به تاخیر می‌اندازد.

عمل جراحی پیوند قرنیه

پیوند ضخامت کامل قرنیه، با بخیه هم قابل مشاهده است. در عمل جراحی پیوند قرنیه قسمت های آسیب دیده حذف می‌شود و با بافت های سالم جایگزین می‌شود. پیوند بافت قرنیه شایع‌ترین پیوند در سراسر جهان است . قبلا، در روش استاندارد قرنیه به طور کامل با بافت اهدا شده جایگزین می‌شد،که تکنیک کراتوپلاستی سوراخ کننده یا پیوند ضخامت کامل قرنیه نامیده می‌شد، و هنوز هم ممکن است تنها راه درمان برای افرادی باشد که مبتلا به قوز قرنیه پیشرفته و زخم ,تبخال چشمی شدید، و یا آسیب‌هایی هستند که کل قرنیه تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال،اکثر افرادی که نیاز به پیوند قرنیه دارند تحت روش جدیدتری به نام کراتوپلاستی لایه‌ای قرنیه جراحی می‌شوند. این پیوند ضخامت نسبی نامیده می‌شود. در این روش، جراح لایه های آسیب دیده را از قرنیه جدا می‌کند و بافت سالم را در آن قسمت جایگزین می‌کند. با جایگزینی لایه آسیب دیده قرنیه با پیوند اهدا شده ساختار قرنیه دست نخورده باقی می‌ماند و منجر به عوارض کمتر و بهبود بینایی می‌شود.

کراتوپلاستی لایه‌ای قدامی قرنیه

بافت استرومای آسیب دیده را حذف می‌کند و با استروما سالم اهدا شده جایگزین می‌شود. این روش برای اصلاح موارد زیر استفاده می‌شود:

• کراتوکونوس(قوز قرنیه)
  • زخم شدید قرنیه،
  • دیستروفی قرنیه که باعث آسیب دیدگی استروما شده است

کراتوپلاستی لایه‌ای اندوتلیال قرنیه

بافت اندوتلیال آسیب دیده را حذف می‌کند و با اندوتلیوم سالم از فرد اهداکننده جایگزین می‌کنند. این روش برای موارد زیر استفاده می‌شود:

• دیستروفی فوکس
  • ورم پس از آب مروارید
  • شکست قرنیه بعد از عمل جراحی آب مروارید، گلوکوم و یا جداشدگی شبکیه

پیوند قرنیه به طور کلی تحت بی‌حسی موضعی و به عنوان یک روش سرپایی انجام می‌شود. در پیوند ضخامت کامل قرنیه، قرنیه آسیب دیده حذف می‌شود و با قرنیه اهدا شده جایگزین می‌شود و با بخیه‌های‌ ریز پیوند را محکم می‌کنند. در پیوند با ضخامت نسبی از بخیه‌های کمتری استفاده می‌کنند. هر دو نوع از جراحی معمولا 30 دقیقه طول می‌کشد.

قرنیه مصنوعی

کراتوپروتز(KPro) قرنیه مصنوعی است. گاهی اوقات قرینه مصنوعی برای افرادی که ایمپلنت ناموفق بافت قرنیه داشته‌اند و یا افرادی که احتمال پس زدن بافت دارند تنها راه درمان است(مانند کسانی که سندرم استیونز-جانسون یا سوختگی شدید شیمیایی دارند). قرنیه مصنوعی نوع۱(Boston) بیشتر از انواع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کراتوپروتز از پلاستیک شفافی ساخته شده است که سه بخش دارد و بین صفحات جلویی و پشتی چشم قرار می‌گیرد. هنگامی که به طور کامل روی چشم قرار می‌گیرد به شکل دکمه یقه دیده می‌شود. جراحی قرنیه مصنوعی توسط چشم پزشک و به صورت سرپایی انجام می‌شود.

آیا می‌توان از بیماری قرنیه جلوگیری کرد؟

آیا می‌توان از بیماری قرنیه جلوگیری کرد

با محافظت چشم از آسیب و محدود کردن تماس فیزیکی با افرادی که دارای بیماری های مسری ورم ملتحمه چشم هستند می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی قرنیه ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها را کاهش داد. از مصرف مواد آرایشی چشم، لنز ,قطره چشم و محلول‌های چشمی افراد آلوده اجتناب کنید. حداقل ۱۵ ثانیه بعد از تماس با فرد آلوده دست‌های خود را به طور کامل با آب گرم و صابون بشویید. اگرچه نمی‌توان از بیماری‌های ارثی قرنیه که ناشی از عوامل ارثی نظیر دیستروفی‌ها هستند جلوگیری کرد، اما از طریق تشخیص زودهنگام و درمان می‌توان از بینایی فرد محافظت کرد.