اشک ریزی یا آبریزش چشم ناشی از عوامل الرژی زا و حساسیت های فصلی

آلرژی چشمی

وجود اشک برای حفظ سلامت چشم‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد اما اشک ریزی بیش از حد علاوه بر آنکه باعث سرخوردگی و احساس شرمندگی در بیمار می‌شود می‌تواند باعث بروز مشکلات بینایی نیز شود. معمولاً اشک ریزی چشم به علت ترشح بیش از حد اشک یا تخلیه نامناسب اشک از چشم ایجاد می‌شود.

• ترشح بیش از حد اشک می‌تواند عکس العمل چشم نسبت به التهاب پلک، آلرژی و التهاب باشد.
  • روش‌های متعددی برای درمان اشک ریزی وجود دارد که بر اساس علت ایجاد کننده اشک ریزی پیشنهاد می‌شوند.
  • تخلیه نامناسب اشک می‌تواند به علت بروز مشکلات جسمانی در مجرای اشک به وجود بیاید و بیمار به عمل جراحی نیاز داشته باشد.

اشک ریزی چشم به عنوان یک موقعیت اورژانسی در نظر گرفته نمی‌شود و نکات زیادی وجود دارد که شما می‌‌توانید با انجام دادن آنها به رفع علائم و نشانه‌های ناشی از التهاب چشم کمک کنید. شستشوی چشم، استفاده از قطره چشمی و حتی استفاده از کمپرس از جمله روش‌های موجود برای رفع اشک ریزی چشم است. در صورتی که هیچ یک از این روش‌ها نتوانند به شما کمک کنند بهتر است به پزشک مراجعه کنید. باید تا زمان مراجعه به پزشک و درمان مشکل اشک ریزی از رانندگی کردن خودداری کنید زیرا در این دوران دچار مشکلات بینایی نیز خواهید شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و نوبت ویزیت در مطب مطب دکتر اشراقی فوق تخصص پلک، مجرای اشکی و حدقه، می‌توانید با شماره‌های  02188713593 و 03136274240 و 09138387324  تماس حاصل فرمایید  و یا سوالات خود را در این قسمت مطرح کنید.

چگونه اشک تولید و سپس تخلیه می‌‌شود؟

چگونه اشک تولید و سپس تخلیه می‌‌شود

اشک چشم از سه لایه تشکیل شده است که عبارتند از چربی، آب و مخاط. لایه چربی توسط غدد میبومین تولید می‌‌شود که در لبه‌های پلک قرار دارند. غده لاکریمال که زیر ابروها قرار دارد وظیفه تولید لایه آب را بر عهده دارد. لایه سوم نیز از سلول‌های میکروسکوپی که پرده ملتحمه چشم نام دارند تولید می‌‌شوند. هنگامی‌که چشم شما ملتهب است یا زمانی که گریه می‌کنید اشک بیشتری از غدد بزرگتر چشم که در نزدیکی لبه خارجی چشم قرار دارند تولید می‌شود. بخشی از مایع اشک از سطح چشم تبخیر می‌‌شود و مقدار باقیمانده از طریق کانال‌های کوچکی که در پلک بالا و پایین وجود دارند به نزدیکی بینی و کانال استخوانی و درون خود بینی تخلیه می‌شود. به همین دلیل هنگامی ‌که گریه می‌کنید باید بینی خود را نیز تمیز کنید.

ترشح بیش از حد اشک

ترشحات بیش از حد اشک معمولا به علت التهاب سطح چشم به وجود می‌آید. دلایل متعددی برای التهاب سطح چشم وجود دارد اما شایع‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشد:

• التهاب پلک
  • هوای سرد و طوفانی
  • آلرژی
  • حساسیت خفیف و حساسیت به نور

آلرژی چشم چیست؟

آلرژی چشم چیست

آلرژی چشم که تحت عنوان حساسیت پرده ملتحمه شناخته می‌‌شود به واکنش ایمنی معکوس بدن گفته می‌شود که به علت تماس چشم با ماده التهاب‌آور ایجاد می‌شود. این ماده تحت عنوان آلرژن شناخته می‌شود. ماده آلرژن می‌‌تواند شامل دود، گرد و خاک یا گرده گیاهان باشد. سیستم ایمنی به طور طبیعی از بدن در برابر هرگونه حمله خطرناک از قبیل باکتری و ویروس محافظت می‌کند و از بروز بیماری جلوگیری می‌نماید. در افرادی که دچار آلرژی چشم هستند سیستم ایمنی بدن به اشتباه یک ماده آلرژن را به عنوان یک ماده خطرناک تلقی می‌‌کند. این کار باعث می‌‌شود که سیستم ایمنی بدن اقدام به ساخت تعدادی از مواد شیمیایی کند که علیرغم بی خطر بودن ماده آلرژن با آن مبارزه می‌کند. این عکس ‌العمل باعث بروز علائم مختلفی از قبیل خارش و قرمز شدن چشم و اشک ریزی از چشم خواهد شد. در برخی از افراد آلرژی چشم می‌تواند به آسم یا اگزما ارتباط داشته باشد. معمولاً مصرف برخی از داروها باعث بروز علائم و نشانه‌های آلرژی چشم می‌شود، اما افرادی که دچار آلرژی شدید هستند به درمان بیشتر و جامع نیاز دارند.

چه عواملی باعث بروز آلرژی چشم می‌شود؟

چه عواملی باعث بروز آلرژی چشم می‌شود

آلرژی چشم در پی عکس العمل سیستم ایمنی بدن به برخی از مواد آلرژی‌زا به وجود می‌آید. در اکثر موارد عکس ‌العمل سیستم ایمنی به علت وجود مواد آلرژی‌زا در هوا از قبیل موارد زیر به وجود می‌آید:

• گرده گل‌ها
  • گرد و خاک
  • دود و خاکستر
  • پرز

سیستم ایمنی به طور طبیعی باعث افزایش سطح تغییرات شیمیایی در بدن می‌شود تا با تهاجم خطرناک از قبیل ویروس و باکتری مبارزه کند. افرادی که دچار آلرژی چشم هستند سیستم ایمنی بدن آنها به اشتباه مواد آلرژی‌زا و بدون خطر را به عنوان یک ماده خطرناک شناسایی کرده و با آن مبارزه می‌کند. هیستامین باعث ایجاد علائم ناراحت کننده از قبیل خارش و اشک ریزی چشم، آبریزش بینی، عطسه و سرفه خواهد شد. احتمال بروز آلرژی چشمی در هر زمانی از سال وجود دارد اما بیشتر در پاییز، تابستان و ماه‌های بهار که درختان و گیاهان در حال شکوفه دادن و گرده افشانی هستند رخ می‌‌دهد. در صورتی که فرد به مواد آلرژی‌زا دست بزند سپس چشم خود را بمالد با واکنش آلرژیک مواجه خواهد شد. حساسیت غذایی می‌تواند باعث بروز علایم و نشانه‌های آلرژی چشم می‌شود.

علائم و نشانه‌های آلرژی چشمی شامل چه مواردی است؟

علائم و نشانه‌های آلرژی چشمی شامل موارد زیر است:

• خارش یا سوزش چشم
  • اشک ریزی چشم
  • قرمز شدن چشم
  • پوسته پوسته شدن اطراف چشم
  • تورم یا پف پلک به ویژه در هنگام صبح

در آلرژی چشمی ممکن است یک یا هر دو چشم درگیر شوند. در برخی موارد ممکن است این علائم و نشانه‌ها با آبریزش از بینی، عطسه کردن و گرفتگی بینی همراه شود.

تفاوت بین آلرژی چشم و قرمز شدن چشم چیست؟

تفاوت بین آلرژی چشم و قرمز شدن چشم چیست

کره چشم توسط یک غشای نازک که پرده ملتحمه نام دارد پوشانده شده است. هنگامی‌که پرده ملتحمه ملتهب یا قرمز شود التهاب ملتحمه به وجود می‌آید. التهاب ملتحمه بیشتر تحت عنوان قرمزی چشم شناخته می‌شود. این وضعیت باعث قرمز شدن چشم، اشک ریزی و خارش آن می‌شود. اگرچه قرمز شدن چشم و اشک ریزی چشم باعث ایجاد علایم مشابه می‌شوند، دو بیماری کاملاً مجزا هستند. آلرژی چشم به علت واکنش معکوس سیستم ایمنی بدن به برخی از مواد خاص از قبیل گرد و خاک یا گرده گیاهان به وجود می‌آید. قیمت شدن چشم در پی آلرژی چشم و سایر فاکتورها به وجود می‌‌آید در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

• عفونت باکتریایی
  • عفونت ویروسی
  • استفاده از لنز چشمی‌
  • مواد شیمیایی

قرمز شدن چشم که معمولاً به علت عفونت باکتریایی یا ویروسی به وجود می‌آید باعث ایجاد ترشحات غلیظ در چشم و در ساعت خواب می‌شود. این بیماری به شدت مسری است اما آلرژی چشم اصلا مسری نیست.

آلرژی چشم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آلرژی چشم چگونه تشخیص داده می‌شود

آلرژی چشم توسط متخصص آلرژی یا پزشکی که در زمینه تشخیص و درمان آلرژی تخصص دارد تشخیص داده می‌شود. اگر شما با علائم بیشتر ناشی از آلرژی از قبیل اگزما و آسم مواجه شده‌اید مراجعه به پزشک بسیار ضروری خواهد بود. پزشک در ابتدا به بررسی سابقه پزشکی و علائم شما می‌پردازد و شما در خصوص زمان شروع علائم سوال می‌پرسد. سپس سوالات دیگری را از شما می‌پرسد تا بتواند علت بروز علائم ایجاد شده را مشخص کند. آزمایش پوست یک روش معتبر برای تشخیص نوع آلرژی است که پزشک چند خراش کوچک را روی پوست ایجاد می‌کند و مقدار کمی از مواد آلرژی‌زا که به آنها مشکوک است را روی پوست قرار می‌‌دهد تا بتواند عکس العمل بدن را ارزیابی کند. قرمز شدن پوست و تاول زدن نشانه واکنش آلرژیک بدن است. این آزمایش به پزشک کمک می‌‌کند بتواند موادی که شما حساسیت زیادی با آنها دارید را مشخص کنند و بهترین مسیر درمانی را پیشنهاد دهد.

آلرژی چشم چگونه درمان می‌شود؟

بهترین روش برای درمان آلرژی چشم اجتناب از تماس داشتن با مواد آلرژی‌زا است، اما این امر همیشه امکان پذیر نیست زیرا ممکن است بیمار آلرژی فصلی داشته باشد. خوشبختانه روش‌های درمانی متعددی وجود دارد که می‌‌توانند به تسکین علائم حاصل از آلرژی چشم کمک کند.

مصرف دارو

مصرف برخی از داروهای خوراکی می‌‌تواند به تسکین علائم حاصل از آلرژی چشم کمک کند. در صورتی که بیمار با علائم دیگری مواجه شده باشد مصرف این داروها می‌‌تواند بسیار مفید باشد. برخی از این داروها عبارتند از:

• داروهای آنتی هیستامین از قبیل لوراتادین و دیفن هیدرامین
  • داروهای ضد گرفتگی بینی از قبیل اکسی متازولین و سودوافدرین
  • داروهای استروئیدی از قبیل پردنیزولون

شات‌های آلرژی

در صورتی که مصرف دارو نتواند به رفع علائم ایجاد شده کمک کند شات‌های آلرژی پیشنهاد می‌شوند. شات‌های آلرژی یک نوع ایمونوتراپی هستند که مجموعه‌ای از مواد آلرژی‌زا را به بدن بیمار تزریق می‌‌شود. پزشک به تدریج دوز ماده آلرژی‌زا را افزایش می‌دهد. شات‌های آلرژی باعث تغییر دادن عکس العمل بدن به مواد آلرژی‌زا می‌شوند و در نتیجه از میزان شدت واکنش آلرژیک می‌کاهند.

استفاده از قطره چشمی‌

قطره‌های چشمی بسیار زیادی برای درمان آلرژی چشم طراحی و تولید شده است. قطره‌هایی که برای درمان آلرژی ساخته شده‌اند حاوی اولوپاتادین هیدروکلراید هستند که می‌توانند به بهترین نحو ممکن به تسکین علائم مرتبط واکنش آلرژیک کمک کنند. در قطره‌ها تحت عناوین مختلف تجاری قرار دارد. قطره اشک مصنوعی به شستشوی مواد آلرژی‌زا از سطح چشم کمک می‌کند. سایر قطره‌های چشمی حاوی آنتی هیستامین یا داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب هستند. برخی از این قطره‌ها باید به صورت روزانه استفاده شوند حال آنکه برخی دیگر فقط برای تسکین علائم آلرژی تجویز می‌شوند. ممکن است در ابتدا استفاده از قطره باعث سوزش و درد چشم شود که معمولا این موارد طی مدت چند دقیقه از بین می‌روند. برخی از قطره‌های چشمی باعث ایجاد عوارض متعددی از قبیل التهاب می‌شوند. پزشک اطلاعات کافی و ضروری را در خصوص انتخاب بهترین موثرترین قطره چشمی در اختیار شما قرار می‌دهد.

روش‌های درمانی طبیعی

از روش‌های طبیعی متعددی برای درمان آلرژی چشم استفاده می‌شود که تا حدودی موفقیت آمیز هستند اما بهتر است قبل از استفاده از هر یک از آنها با پزشک خود در خصوص ایمنی و اثرگذاری آنها صحبت کنید. در برخی از افراد استفاده از یک حوله خنک و مرطوب می‌‌تواند به بهبود آلرژی چشم کمک کند و شما می‌توانید در طول روز چندین بار یک حوله مرطوب را روی چشم‌های خود بگذارید (باید چشمان شما بسته باشد). این کار می‌‌تواند به رفع خشکی و التهاب چشم کمک کند. به خاطر داشته باشید که این روش نمی‌تواند به طور مستقیم به درمان علت اصلی بروز واکنش آلرژیک بپردازد.

آینده افراد مبتلا به واکنش آلرژیک چگونه خواهد بود؟

اگر شما آلرژی دارید و مستعد آلرژی چشم نیز هستید به احتمال زیاد در صورت تماس با مواد آلرژی‌زا با علایم ناشی از آلرژی چشم مواجه خواهید شد. اگرچه هیچ روشی برای درمان آلرژی وجود ندارد برخی از روش‌های موجود می‌توانند به تسکین علائم آلرژی کمک کنند. در اکثر موارد استفاده از قطره چشمی و دارو می‌تواند بسیار سودمند باشد. استفاده از شات‌های آلرژی می‌‌تواند به بدن شما کمک کند که در برابر برخی از مواد آلرژی‌زا ایمنی داشته باشد. در صورتی که هیچ یک از روش‌های درمانی نتوانسته است به تسکین علائم شما کمک کند یا ترشحات چشم شما بسیار زیاد است فورا با پزشک خود تماس بگیرید زیرا احتمال وجود سایر بیماری‌های چشمی وجود دارد.